IP Address چیست؟

IP Address چیست؟

| نویسنده: ساسان: |

IP Address چیست؟

 

سوالی که برای هر کاربر بوجود می آیداین است که ای پی چیست؟ای پی ما چیست؟و برای چی هست؟

خب حالا ما به تعریف و کاربرد ای پی آدرس میپردازیم.

 

IP Address چیست؟

يك مشخصه منطقي ميباشد كه براي آدرس دهي و ارتباط كامپيوترها و شبكه ها با هم مورد استفاده قرار ميگيرد. مثلا روتر ها با IP Address كار ميكنند چرا كه MAC Address به دليل اينكه يك مشخصه physical است مشخصه خوبي براي كار روترها نيست.IP Address يك مشخصه باينري است يعني بر مبناي 2 مي باشد و 32 بيتي يعني (32 تا 0و1) كه شامل 4قسمت است و هر قسمت (8 بيت) .هر قسمت8 بيتي بين 0~255 ميباشد.پس بزرگترين عدد ده دهي كه در اين 8 بيت ميتوان نشان داد 255 و كوچكترين آن 0 است.

 

 

 

کسانی که در مورد شبکه های کامپیوتری اطلاعات مختصری داشته باشند حتما می دانند که هر شبکه کامپیوتری دارای آدرسی است که بوسیله اعداد مشخص می گردد .این اعداد از چهاربخش تشکیل شده اند که هر بخش عددی بین ۰ الی ۲۵۵ را شامل می گردد . در زمینه اینترنت هم این مقوله هست ؛ وقتی به کامپیوتر شما به اینترنت وصل می شوید در کل شبکه اینترنت شما یک عدد منحصربه فرد چهار بخشی دارید ؛ این عدد نشان دهنده نقطه اتصال شما یا همان نود Nod شماست بعبارتی شما یک نقطه منحصر به فرد در شبکه جهانی اینترنت هستید ؛ در یک شبکه بادو کامپیوتر هم این عدد به شما داده می شود.

مثال : ۲۱۹.۲۱۸.۱۳۹.۱۷ .به این اعداد آدرس IP می گویند . همچنین هر کامپیوتر هم هنگامی که به شبکه ( هر شبکه ای) متصل شود یک آدرس IP به آن تعلق می گیرد . این آدرس در واقع آدرس آن کامپیوتر خاص در شبکه است و از طریق آن دیگر کامپیوتر ها می توانند با کامپیوتر مذکور ارتباط برقرار نمایند و یا به منابع آن دسترسی پیدا کنند .

این عدد هر یک مابین ۰ تا ۲۵۵ است اگر فرض کنیم که تمام حالات یعنی عددهای ۰ تا ۲۵۵ را در نظر بگیریم حدود ۴ میلیارد و نیم عدد به دست می آید.

 

 

● IP دایم و IP موقت

 

در مجموع اعداد اختصاصی به کامپیوتر شما در هنگام اتصال به اینترنت بعنوان IP حتمی منحصر به فرد است این اعداد به دسته ای پی استاتیک یا دایم و آی پی ها موقت تعبیر می شود.

در IP دایم ؛ یک عدد IP دایمی به کاربر داده می شود ؛ برای تحقق این امر کاربر باید یک IP دایم برای مدت یکسال یا بیشتر اجاره نماید در مقابل کاربران معمولی به خصوص تلفنی یا Dailup دارای IP موقت هستند یعنی هر بار که متصل می شوند یک عدد IP به آنها داده می شود و در نهایت پس از قطعی اتصال کاربر IP از وی گرفته می شود و به کاربر بعدی داده می شود .

 

 

● هر اتصال به اینترنت یک IP

 

در اصل می توان گفت یک مرکز ارایه خدمات اینترنتی یا همان ISp ها (مراکزی که کارت اینترنتی اشتراکی می فروشند و شما برای اتصال به شماره تلفنهای شبکه این شرکتها متصل می شوید) یک محدوده ای پی داده می شود ؛ که شمت راست آن متغیر است ؛ مثلا یک ای اس پی ممکن است ای پی بین ۲۲۴.۲۲۳.۰۹.۰۱۰ تا ۲۲۴.۲۲۳.۰۹.۳۲۰ داشته باشید یعنی این مرکز می تواند حدود ۲۱۰ کاربر را همزمان پشتیبانی کند . البته راهکارهایی برای احتمال کاربران بیشتر در اینترنت در نظر گرفته می شود.

بنابراین ممکن است شما هر بار که به اینترنت متصل می شوید فقط عدد سمت راست آدرس شما تغییر کند . البته این بستگی به این امر دارد که ISP شما چند شبکه داشته باشد . چون آدرس هر شبکه با دیگری متفاوت خواهد بود . معمولا اگر چند شماره تلفن در اختیار شما باشد هر کدام متعلق به یکی از شبکه های ISP خواهد بود . البته این مسئله کاملا به ISP شما بستگی دارد و ممکن است با وجود داشتن شماره های مختلف سری IP یکسانی داشته باشند.

شما اگر از طریق مودم شماره گیر و خط تلفن به اینترنت متصل شوید ، هر بار یک آدرس IP متفاوت به شما تعلق می گیرد . در واقع سه بخش سمت چپ آدرس IP متعلق به ISP یا همان اشتراک دهنده اینترنت شما می باشد و آخرین قسمت سمت راست شماره شما در آن نشست ارتباط با اینترنت است . ( در عدد مقابل ۳۲ مربوط به شماست ۲۱۸.۲۱۹.۱۶۷.۳۲)

 

شما میتوانید ای پی خودتان اینجا ببینید:

http://showip.net


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






دسته بندی : <-CategoryName->
برچسب‌ها: ای پی من چیست؟ای پی چیست؟ای پی آدرس چیست؟IP Address چیست؟,